5 فرمان طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام!
شبکه اجتماعی

5 فرمان طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام!

آیا واقعاً نیازی هست دربارهٔ اهمیت بازاریابی در اینستاگرام یا به اصطلاح  اینستاگرام مارکتینگ صحبت کنیم؟ یعنی پلتفرمی که ماهانه دو میلیارد کاربر جهانی و چندین و چند میلیون کاربر ایرانی (بخوانید مشتری بالقوه) دارد،‌ نیازی به تعریف دارد؟ بله. صد در صد دارد. چون:

  • هنوز درصد بالایی از صاحبان کسب و کار از پتانسیل‌ این شبکه‌ٔ اجتماعی غافلند!
  • عده‌ای استخدام یک گرداننده و ادمین عادی را با بازاریابی در اینستاگرام یکی می‌دانند!
  • آنهایی هم که به اهمیت بازاریابی اینستاگرامی شک ندارند، راه و چاهش را نمی‌دانند!

با این مطلب همراه باشید تا با بازاریابی در اینستاگرام، به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی و قوی‌ترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شویم و از غواصی در یکی از مشتری‌خیزترین اقیانوس‌ها در دنیای تجارت الکترونیک لذت ببریم. اقیانوسی که در اعماق بکر و ناشناخته‌اش، گنج‌های بسیاری دارد که کلیدشان، بدون برنامه و استراتژی مشخص، نصیب کسی نمی‌شود! 

۵ فرمان طلایی بازاریابی در اینستاگرام 

{مهمترین راز یک بازاریابی موفق در اینستاگرام، اینست که بپذیریم هیچ رازی در کار نیست!} راستش را بخواهید، اکثر داستان‌های موفقیت هم همینند. یعنی دارای رمز و راز عجیب و غریبی نیستند. تمام ماجرا تمرین و ممارست و عرق ریختن و گرفتن تصمیمات درست و در زمان‌های درست است. 

پس شما هم از این بابت مطمئن باشید و ترجیحاً از کسانی که دکهٔ رمز و رازفروشی راه‌ انداخته‌اند و در ادبیات‌شان، از اینجور کلمات و عبارات جذاب به وفور استفاده می‌کنند دوری کنید! از ما گفتن بود. 

اینستاگرام مارکتینگ، یک کار جدی و تخصصی است که می‌توانید به مرور آنرا یاد بگیرید. یا در موازاتش و برای استفادهٔ بهتر از زمان، کار به یک تیم قابل اعتماد بسپارید تا هم زودتر در مسیر سودآوری قرار بگیرید و هم اینکه با چم و خم کار بیشتر آشنا شوید. 

در نهایت بازاریابی در اینستاگرام هم مثل هرشکلی از بازاریابی و تبلیغات، نیازمند به یک استراتژی بدردبخور، یک اجرای با کیفیت و در انتها یک تحلیل و مشاهدهٔ‌ دقیق از نتایج و اعداد و ارقام است. 

هدف اینستاگرام مارکتینگ

فرمان اول) هدف از بازاریابی در اینستاگرام را مشخص کنید

تعیین یک هدف واضح و قابل اندازه‌گیری برای انجام اینستاگرام مارکتینگ، علاوه بر اینکه دید بهتری به ما می‌دهد، نظم و همگرایی بیشتری به تصمیمات روزمرهٔ ما می‌دهد. یعنی اول باید بدانیم قرار است چه انتظاری از اینستاگرام داشته باشیم؟ 

  • می‌خواهم آگاهی بیشتری در مورد برندم تولید کنم. 
  • قصد دارم فروش فعلی را تا فلان درصد یا بهمان تعداد بیشتر کنم. 
  • می‌خواهم محتوای جذابی که کاربرانم درست می‌کنند را به نمایش بگذارم. 
  • قرار است یک لاین جدید از محصولاتم را به بیشترین تعداد مشتریان معرفی کنم. 
  • و … 

تعیین یک هدف ملموس و واقع‌بینانه برای بازاریابی در اینستاگرام، تکلیف دو چیز اساسی را روشن می‌کند. یک اینکه چطور به هدف مورد نظر برسیم و برایش چه استراتژی سفت و سختی بچینیم. 

دوم اینکه اعداد و ارقام فعلی، آیا روند سریع و روبه‌رشدی را نشان می‌دهند یا نه؟ به عبارت دیگر، آیا داریم با سرعت دلخواه به سمت هدف می‌رسیم یا یک جای کار می‌لنگد و نیاز به تقویت استراتژی داریم؟

پس با کمک یک تیم دیجیتال مارکتینگ توانمند یا بر اساس تجربهٔ خودتان، یک هدفگذاری حساب‌شده داشته باشید و علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و انرژی،  سرعت روی غلتک افتادن کسب و کارتان را بیشتر کنید. 

 شناسایی مخاطب هدف

فرمان دوم) مخاطب هدف را شناسایی کنید

یکی از ارکان بازاریابی در اینستاگرام یا هرشکلی از بازاریابی، تعیین مخاطب یا بازار هدف است. در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم باید از ماهیت مشتریان خود سر در بیاوریم. لااقل بخش عمده‌ای از آنها را بشناسیم و اشتراکاتشان را درک کنیم. مثلاً بفهمیم که: 

  • محل زندگی بیشتر مشتریان ما کجاست؟
  • اکثر مشتریان ما از چه گروه سنی یا درآمدی هستند؟
  • چه درصدی از مشتریان زن و چه درصدی مرد هستند؟
  • آیا مشتری ما دارای علایق خاصی‌ است یا به خرده‌فرهنگ خاصی تعلق دارد؟
  • و … 

در نظر گرفتن این قبیل موارد و کلا هر شکلی از دسته‌بندی واضح و مشخص، می‌تواند کار مخاطب قرار دادن مشتریان را به مراتب ساده‌تر کند. این میزان موشکافی و شناسایی گروه‌های مخاطب، در درازمدت هزینهٔ بازاریابی و تبلیغات شما را پایین می‌آورد و دقت و بازدهی‌ آن را چندبرابر می‌کند. 

پس بد نیست که هر از گاهی به پروفایل مشتریان‌تان سر بزنید و مقادیری کنجکاوی کنید. بگذارید این کنجکاوی دوطرفه باشد و شما هم در شناسایی علایق و خصوصیات طرف مقابل فعالانه عمل کنید. رابطه‌ای که با شناخت بیشتر و عمیق‌تر ساخته شود،‌ قطعاً ماندگارتر خواهد بود. 

تحلیل رقبا

فرمان سوم) از حرکات رقبای خود غافل نباشید

اگر حوزهٔ کاری شما آنقدر بکر و تر و تازه است که باید گفت خوشا به سعادتتان. اما اگر مثل سایر ساکنین سیاره، برای رسیدن به اهدافتان به مقادیری رقابت نیاز دارید، ماجرا عوض می‌شود. رقبای شما عملاً بهترین منابع اطلاعاتی و آموزشی شما هستند و توصیه می‌کنیم این سه قلم کار را انجام بدهید: 

  • رقبای اصلی و تعدادی از رقبای فرعی خود را شناسایی کنید. 
  • تعداد دنبال‌کنندگان و نوع پست‌ها و استوری‌هایی که می‌گذارند را ثبت کنید. 
  • بررسی کنید که کدام یک از فعالیت‌هایشان بیشترین تعامل و بازخورد مثبت را تولید می‌کند. 

چون با زیر نظر داشتن آنها می‌توانید استراتژی بهتری برای بازاریابی در اینستاگرام بچینید. بفهمید که چه کارهایی جواب داده و چه کارهایی بازخورد مناسبی نداشته. از این سر دربیاورید که رقبای شما از چه تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنند و چه الگویی را در پیش گرفته‌اند؟ 

و آیا فلان ترفند یا رفتار مناسب کسب و کار یا برند شما هست یا نه؟ مثلاً اگر آنها از همکاری با یک اینفلوئنسر زرد جواب گرفته‌اند، آیا شما هم باید همین کار را بکنید؟! ما به شما قول می‌دهیم که مجبور نیستید! 

ساخت تقویم محتوایی

فرمان چهارم) یک تقویم محتوایی ایجاد کنید

تا اینجای کار هدف اصلی از اینستاگرام مارکتینگ را تعیین کرده‌ایم، مخاطبین و مشتریان اصلی خود را شناسایی نموده‌ایم و با چشمانی باز و گوش‌هایی تیز، رقبا را زیر نظر گرفته‌ایم. پس برای انتخاب نوع محتوایی که باید تولید کنید، داده‌های کافی دارید و وقتش رسیده که آستین‌ها را بالا بزنید و برای تولید آن یک برنامه مدون تهیه کنید. 

این برنامه به هیچ عنوان نباید کلی و نامفهوم باشد. اتفاقاً باید به‌طور واضح به جزئیات اشاره کند. در این حد که برنامه را در برابر هر تیم یا نیروی تولید محتوا قرار بدهید، تکلیفش را بداند و نسبت به نحوهٔ تولید پست‌های بعدی کاملاً توجیه باشد. و باور نمی‌کنید که این تقویم محتوایی چه زمان‌ گرانبهایی را صرفه‌جویی می‌کند. 

در کمترین حالت، تقویم محتوایی شما باید تکلیف موارد زیر را مشخص کند:

  • تاریخ دقیق پست‌ها مشخص باشد. (حتی تعیین ساعت انتشار پست)
  • نوع محتوا یا پست مربوطه چه باشد؟ (لایو، ریلز، متن و تصویر، …)
  • پست مربوطه چه‌ کپشن و چه هشتگ‌هایی داشته باشد؟
  • مناسبت‌ها و تعطیلات و رویدادها از قلم نیفتد. 
فرآیند تولید محتوا

فرمان پنجم) تولید محتوا را آغاز کنید

حالا هدف را می‌دانیم، مخاطب را می‌شناسیم، رقبا را رصد کرده‌ایم، نوع و زمان‌بندی محتوا را تعیین کرده‌ایم و همه چیز فراهم است. فقط کافیست که تولید محتوای مرغوب را آغاز کنیم و مخاطبین و مشتریان خاص خودمان را دائما مشغول و کنجکاو و علاقمند نگه داریم. فقط دقت کنید که:

  • یک قالب و تم رنگی مشخص برای پست‌ها داشته باشید. 
  • از یک لحن و نوشتار مشخص و یکپارچه استفاده کنید. 
  • از عکس‌های باکیفیت و اصل و ترجیحاً ویرایش شده استفاده کنید. 
  • فراموش نکنید که کیفیت نوشتار و تصاویر و ویدیوهای شما تاثیر مثبتی روی برندتان خواهد داشت. 

باید سعی کنیم برای هر کدام از پست‌ها، یک هدف مشخص قائل باشیم و در انتهای آنها از یک CTA که مخفف Call to Action است استفاده کنیم. کال تو اکشن، به معنی دعوت از مخاطب برای انجام یک کار مشخص است. 

این اکشن یا کار مشخص در اینستاگرام حالت‌های زیادی را در بر می‌گیرد. اما مرسوم‌ترین‌شان توجه به نکتهٔ پنهان در محتوای پست، کامنت‌نویسی، رفتن به لینک ارائه شده در Bio ، دیدن فلان هایلایت یا استوری و از این قبیل‌ کارها هستند. 

بعضی از فروشندگان یا ادمین‌هایی که مسئول صفحه هستند، مطالبشان را با لحن چت کردن نوجوانان شانزده ساله می‌نویسند یا بعد از هر جمله، هزار عدد ایموجی (Emoji) می‌گذارند!

نمی‌گوییم که این کارها یکسری اشتباهات وحشتناک و خطوط قرمز بازاریابی در اینستاگرام هستند. اما حتم بدانید که عیار و ظاهر حرفه‌ای برند و کسب و کارتان را خراب می‌کنند و در ضمن، بعضی از مشتریان، نسبت به بقیه سخت‌گیرترند و این چیزها در ذوقشان خواهد زد. 

برای بازاریابی در اینستاگرام چه‌جور پستی بگذاریم؟

به تقویم محتوایی و نوشتن محتوای مرغوب اشاره کردیم. اما هنوز نگفتیم که اصلاً چه محتوایی به درد کارمان می‌خورد؟ یا کلا وقتی قرار بر تولید محتواست چه گزینه‌هایی در پیش رو داریم؟ 

مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم، تنها بخشی از انتخاب‌های موجود هستند و مادامی که در مورد بازاریابی در اینستاگرام صحبت می‌کنیم، دستمان برای هرکاری باز است. به شرطی که زیادی از هدف اصلی منحرف نشویم و به پست‌های بی‌ربط رو نیاوریم! 

  • عکس و فیلم از محصول یا خدمات مورد نظر
  • اشاره به موضوعات داغ یا ترندهای موجود در حوزه‌ٔ فعالیت خودتان
  • محتوای تولیدی کاربرها که می‌تواند آنباکس یا بررسی یکی از محصولات شما باشد 
  • ویدیوهایی از پشت صحنهٔ کارها یا تهیهٔ ویدیوها که احساس صمیمیت مخاطب را افزایش می‌دهد
  • پست‌های الهام‌بخش یا انگیزشی و ترجیحاً مرتبط با محصولات یا حوزهٔ کار شما 
  • مطالب آموزشی مثل دستور ساخت یک چیز خاص یا ترفند‌های استفاده از فلان محصول
  • پست‌های مسابقه‌ای برای ایجاد هیجان و ترغیب مخاطبان به تعامل با صفحه 
انواع محتوا برای اینستاگرام مارکتینگ

انواع محتوا برای اینستاگرام مارکتینگ

در بحث اینستاگرام مارکتینگ، می‌توانیم به چهار نوع محتوا یا پست اشاره کنیم که هر کدام از آنها مزایای خاص خودشان را دارند. همچنین یک محتوای مورد نظر، می‌تواند ترکیبی از این چهار مورد باشد. اما ببینیم وقتی می‌گوییم انواع محتوای بازاریابی، دقیقاً منظورمان چیست؟ 

  • محتوای بکر (Organic Content)
  • محتوای پولی (Paid Content)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • فروشگاه اینستاگرام (Instagram Shop)

محتوای بکر یا ارگانیک 

در اینستاگرام مارکتینگ و کلا در فضای تولید محتوا، منظور از Organic Content، محتواییست که توسط خودتان تولید می‌شود. یعنی بازنشر و کپی‌برداری و مثلاً استوری کردن مطالب دیگران، شامل محتوای ارگانیک نمی‌شود. این محتوا می‌تواند در یکی از قالب‌های زیر تولید شود:

  • عکس
  • ویدیو
  • استوری
  • ریلز 

حالا غیر از مورد اول که تکلیفش مشخص است، ویدیو و ریلز و استوری ویدیویی، ماهیت مشابهی دارند اما در یک فرمت متفاوت ارائه می‌شوند. یک پست ویدیویی هم روی پروفایل شما و هم در بخش ریلز قرار می‌گیرد و در برای کسانی که شما را دنبال می‌کنند به نمایش در می‌آید. طول یک پست ویدیویی برای برخی از اکانت‌ها، می‌تواند تا ۶۰ دقیقه هم برسد. 

از آن طرف،‌ استوری‌ها کلیپ‌های کوتاهی هستند که تا ۲۴ ساعت دوام می‌آورند و نهایتاً ۶۰ ثانیه طول می‌کشند. اما ریلز (Reels) گونهٔ دیگری از محتوای ویدیوییست که شرکت Meta با الهام از رقیب چینی‌اش یعنی تیک‌تاک (TikTok) به دو پلتفرم خود یعنی فیس‌بوک و اینستاگرام اضافه کرده است. ریلز می‌تواند بین ۱۵ تا ۹۰ ثانیه باشد و کلی مخلفات و فیلترها و جلوه‌های بصری به ویدیوی شما اضافه کند. 

محتوای پولی

آیا تا به حال برچسب sponsored در کنار برخی از پست‌های اینستاگرام به چشمتان خورده؟ این پست‌ها، جزو محتوای پولی محسوب می‌شوند. چون صاحب این محتوا برای نمایش به تعداد بیشتری از مخاطبان و یکسری امتیازات دیگر، مبلغی را به اینستاگرام پرداخت کرده است. این قبیل پست‌ها ممکن است در فید، استوری‌ یا در اکسپلورر کاربران به نمایش در بیایند و نسبت به حالت عادی، چندبرابر بیشتر دیده شوند. 

محتوای پولی یک تفاوت دیگر هم با پست‌های عادی دارد. آنها یکسری متعلقات و امکانات اضافه دارند. پست‌های اسپانسرشده، چیزهایی مثل دکمه، لینک و کاتالوگ دارند که در محتوای معمولی خبری از آنها نیست. 

این پست‌ها می‌توانند در قالب عکس، ویدیو و ریلز یا کالکشن باشند و انتخاب مناسب آنها، به هدف صاحب محتوا و کمپینی که برای یک محصول خاص یا خود برند اجرا می‌شود بستگی دارد. قیمت‌گذاری برای محتوای پولی،‌ درست مثل تبلیغات موتورهای جستجو (مثل Google Ads) است. یعنی مواردی مثل مخاطب هدف، میزان رقابت و زمانبندی انتشار محتوا، قیمتش را تغییر می‌دهد. 

اینلوئنسر مارکتینگ 

شاید یک از آشناترین شیوه‌های بازاریابی در اینستاگرام، همین بازاریابی با کمک اینفلوئنسرها و یا به قولی سلبریتی‌های اینستاگرامی باشد. بعضی از این افراد صدها هزار و حتی میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند و با یک اشاره به محصول یا برند شما، می‌توانند کاربران زیادی را به سمتتان سرازیر کنند. 

اینفلوئنسرها معمولاً برای هر شکلی از همکاری با شما یک نرخ مشخص دارند. مثلاً اگر در یکی از ویدیوهای خود اسمی از شما ببرند X مقدار و اگر محصولتان را معرفی کنند Y مقدار از شما می‌گیرند. برخی اوقات هم فقط لوگوی شما را به نمایش می‌گذارند و به عنوان یک اسپانسر مهربان از شما یاد می‌کنند. البته معرفی شما می‌تواند در استوری یا ریلز هم رخ بدهد. 

فقط باید مراقب باشیم که در انتخاب اینفلوئنسر، به سراغ گزینه‌های درست و مرغوب برویم و هوای برند و پرستیژ کاری خود را داشته باشیم. 

فروشگاه اینستاگرام

یکی دیگر از راه‌های بازاریابی در اینستاگرام، راه‌اندازی فروشگاه روی اکانت کسب و کارتان است. روشی که خیلی سرراست و بی‌دردسر، امکان فروش مستقیم محصولات را از داخل پست‌ها و ریلزها برای مشتریان فراهم می‌کند. وقتی صفحهٔ خود را به حساب بیزنسی (Business Account) تغییر می‌دهید و فروشگاه را فعال می‌کنید،‌ امکان استفاده از محتوای فروشگاهی فراهم می‌شود. 

فروشگاه اختصاصی شما روی اینستاگرام یک تب جداگانه زیر قسمت Bio پیدا می‌کند. از آن‌طرف هم روی عکس پست‌ها یا داخل ریلزها، امکان تگ کردن محصولات وجود دارد. مثلاً کاربر یک صفحهٔ‌ مد و پوشاک، ترکیب یک لباس را می‌بیند و از شلوار یا کمربند یا ساعتی که به تن مدل است خوشش می‌آید. با یک اشارهٔ روی محصول مورد نظر به فروشگاه می‌رود و خریدش را انجام می‌دهد. 

بازدهی چندبرابر برای اینستاگرام مارکتینگ

بازدهی چندبرابر برای اینستاگرام مارکتینگ

تا اینجای کار تا حدودی با امکانات و شیوه‌های بازاریابی در اینستاگرام و انواع محتوای تجاری تا حدودی آشنا شده‌اید. ما به شما توصیه می‌کنیم که فرصت را غنیمت بشمارید و از تیم بازاریابی آژانس دیجیتال مارکتینگ ادوار یک مشاورهٔ مفصل و رایگان بگیرید. 

چون اگر چند صباح را با یک آژانس بازاریابی حرفه‌ای پیش بروید، هم سریع‌تر به نتایج مطلوبتان می‌رسید و هم با شیوه‌ها و قلق‌های کار آشنایی بیشتری پیدا می‌کنید. خوشبختانه اینستاگرام پلتفرم انعطاف‌پذیر و قدرتمندی است و برای اینستاگرام مارکتینگ، بی‌شمار راهکار و رویکرد مختلف وجود دارد. 

اما اینکه کدام یک از آنها روی بیزنس شما جواب می‌دهند و کدام یک فقط وقتتان را تلف می‌کند، چیزی است که به مقادیری تخصص و تجربهٔ انجام انواع و اقسام کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی احتیاج دارد. با این حال یک سری کارها و ترفندها هستند که می‌توانند، کیفیت و بازدهی حضور شما در اینستاگرام را به مراتب بیشتر کنند. 

بهینه‌سازی پروفایل فراموش نشود!

انتخاب یک عکس خوب و استاندارد، نوشتن یک بایوی (Bio) مرغوب و گذاشتن یک کال تو اکشن برای کاربرانی که گذرشان به صفحهٔ شما می‌افتد، همگی کارهای ساده‌ای هستند. اما همین‌ها به پروفایل شما سر و شکل حرفه‌ای‌تر و معتبرتری می‌بخشد و نوع کسب و کارتان را بهتر منعکس می‌کند.

در بطن کلمات و تصاویر قدرتی هست نهان!

مشتریان و مخاطبان شما دوست دارند با محتوای باکیفیت و متن‌های جذاب مواجه شوند. این باعث می‌شود رغبت بیشتری به خواندن‌ پیام‌ها و کپشن‌های شما داشته باشند و کار شما را جدی‌تر بگیرند. اگر خودتان امکان تولیدمحتوا ندارید، کار را برون‌سپاری کنید و اهمیت محتوای جذاب را دست‌کم نگیرید.

زمان‌های طلایی را از دست ندهید!

زمان طلایی در اینستاگرام، همان بازهٔ زمانیست که مخاطب‌ خاص شما در اینستاگرام فعال است و در صفحات مختلف پرسه می‌زند. یافتن زمان فعالیت کاربر کار راحتی نیست اما با آزمون و خطا بدست می‌آید. به این ترتیب که در ساعات مختلف شبانه‌روز پست‌گذاری می‌کنید و به‌مرور دستتان می‌آید که در کدام بازه،‌ بازدید و تعامل بیشتری نصیبتان می‌شود. 

هشتگ‌ درست، مخاطب درست!

هشتگ‌های مناسب باید در تمام پست‌ها و محتوای شما تعبیه شوند. هشتگ‌ها یکی از ساده‌ترین ابزارهای شما برای بازاریابی در اینستاگرام هستند و می‌توانند مخاطبین بیشتری به سمت بیزنس و محصولتان بیاورند. سعی کنید به جای استفاده از هشتگ‌های کلی و زیادی‌ پرتکرار، از هشتگ‌های خاص و مرتبط با حوزهٔ کاری خودتان استفاده کنید. 

با مخاطبین صفحه ارتباط بگیرید!

از هر فرصتی که می‌توانید استفاده کنید و به تمام کامنت‌ها و نظرات کاربران واکنش نشان بدهید. کسانی که سرد و گرم زندگی را چشیده‌اند یک چیز را خوب می‌دانند. رابطهٔ یک طرفه، رابطهٔ متعادلی نیست و وقتی تعادل نباشد، دوامی هم در کار نخواهد بود. 

به تقویم محتوا پایبند باشید!

اگر زمانبندی پست‌های شما هر از گاهی پس و پیش شد، هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد. اما اگر این بی‌نظمی و پست‌گذاری تصادفی ادامه‌دار شود،‌ قطعاً با بازدهی پایین مواجه خواهید شد. در پیاده‌‌سازی استراتژی‌های بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی،‌ زمان فوق‌العاده مهم است و بازاریابی در اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست. 

سخن آخر 

اینستاگرام یک شبکه‌ٔ اجتماعی قدرتمند و پرطرفدار است. پلتفرمی که امکانات زیادی برای معرفی برند و کسب و کارتان در اختیار می‌گذارد. تبلیغات هدفمند، تولید انواع محتوا، اجرای ترفندهای اینستاگرام مارکتینگ، یا استفاده از متریک‌ها و داده‌های بدردبخوری که این پلتفرم در اختیارتان می‌گذارد، هیچ بهانه‌ای برای رشد نکردن و درجا زدن در این معدن طلای عظیم باقی نمی‌گذارد. 

فقط باید مراقب بود که یک نسخه و یک فرمول،‌ روی تمام بیزنس‌ها جواب نمی‌دهد و نویز و همهمهٔ‌ زیادی در این شبکهٔ اجتماعی برقرار است. پس داشتن یک هدف واضح و مشخص، در این آشفته‌بازار پرهیاهو، فانوس راهتان می‌شود و محتوای مرغوب،‌ سوخت رسیدن به قله‌های مطلوب. اگر به مشاورهٔ بازاریابی احتیاج داشتید، با ادوار تماس بگیرید. 

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید!